dinsdag 10 juni 2014

Nederland wacht op ‘Gouden Thijmen’

Jamile Samuel? Erik Cadée? Marius Kranendonk? Als ik mijn kennissenkring deze namen voorschotel, blijft het angstvallig stil. Ze hebben werkelijk geen flauw idee over wie ik het heb. Churandy Martina? Ja die kennen ze wel. Zijn interviews, die niet altijd van even veel intelligentie getuigen, vallen blijkbaar wel op. Daarnaast is ‘Ik ben blij man’ zelfs onder niet-atletiekliefhebbers een gevleugelde uitspraak, maar wat hij daadwerkelijk gepresteerd heeft, is voor de normale sterveling een raadsel. Nederland en atletiek is een combinatie van niks. De moeder aller sporter wordt in ons land volledig ondergesneeuwd door voetbal, schaatsen en hockey.

Afgelopen zondag was het voor atletiekminnend Nederland D-day. De FBK-games, de enige noemenswaardige atletiekwedstrijden van ons land, deden Hengelo weer aan. Een internationaal deelnemersveld om je vingers bij af te likken en daarnaast maakte de gehele Nederlandse atletiektop haar opwachting. Toch loopt Nederland niet warm voor dit atletiekfeest. Sterren als Renaud Lavillenie, Robert Harting en Ivet Lalova zijn niet de moeite waard. Het atletiekstadionnetje waar nog geen 16.000 man in kan, was bij lange na niet gevuld.


Dan kun je ook het aanwezige publiek nog in twee groepen verdelen. Je hebt de ‘echte’ atletiekfans, die puur voor de topsport naar het stadion komen en dan heb je de anderen. Die anderen zijn zakenrelaties, sponsoren, bobo’s en dan komt het ergste soort; de vrouwen van de bobo’s. Je hoort deze dames de grootste onzin uitkramen. “Waarom gebruiken ze bij het hoogspringen geen trampoline?” “Bram Som is de haas? Heeft hij dan ook van die grote flaporen?” “Wat doet die man met dat pistool? Heb je in een stadion ook geen jachtvergunning nodig?” Het gekeuvel van de dametjes is misschien bloed irritant voor de ‘echte’ supporters, maar het zegt meer over Nederland atletiekland. Het leeft gewoon niet. Atletiek interesseert ‘ons’ geen ene reet.

Waar dit aan ligt? Zeg het maar. Spreken ‘Nederlanders’ als Sifan Hassan en Ignisious Gaisah het publiek niet aan? Is de aandacht van de media beperkt? Is het gewoon een oersaaie sport? Ik weet het niet. Ik weet wel dat het doodzonde is. Nederland beschikt over een unieke generatie. Eindelijk spreken we mondiaal weer een behoorlijk woordje mee. Dafne Schippers en Nadine Broersen op de meerkamp, Churandy Martina op de sprint en Sifan Hassan en Thijmen Kupers, onze Thijmen Kupers op de middenlange afstand. Ik hoop daarom ook van ganser harte dat Thijmen Kupers, onze Thijmen Kupers, in 2016 , met zijn gouden Olympische 800 meter, het Nederlandse volk doet bekeren. Thijmen, maak ons trots!
Thijmen Kupers deelt handtekeningen uit na zijn 3e plaats op de FBK-Games 

7 opmerkingen:

  1. Gerrit-Jan Jansen11 juni 2014 om 00:49

    Hé Erwin, gefeliciteerd met je eigen blog/website. Ik zal de columns met interesse volgen! En die zullen absoluut bijdragen aan meer naamsbekendheid voor de atletiek. :) Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jo Erwin,
    Goed man... je eigen 'journalistieke podium'. Ik blijf jouw blog volgen. Misschien gaat Geert je nu wel betalen voor je columns.
    Succes en mega veel bezoekers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha Dave, ik denk dat ik eerder nog eens een keer wat "pik" bij hem, mooi Erwin!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De instelling van de klok staat nog niet helemaal goed Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Interessante ontwikkeling ! zit toch geen copyright op :-)11 juni 2014 om 12:17

    Interessante ontwikkeling ! zit toch geen copyright op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als deze intressante bezigheden jouw glansrijke hardloopcarriere in de weg staan!? Zou ik zeggen "ga zo door, voor een prachtige carriere in de journalistiek"

    BeantwoordenVerwijderen